Monday, January 22, 2007

10:1

Jeg er øm i hele kroppen efter træning. Men det er dejligt. Jeg vil kun skrive kort, jeg glemte jo noget i min beskrivelse af Tankens Magt. Vel er det begrænset hvad jeg kan mene om den før jeg har læst den, men ét springer i øjnene: Af de 57 der har været med til at skrive værket er kun fem af dem kvinder. Det giver knap 9% kvinder eller én kvinde for hver ti mænd.

Hvad kan man mene om det, andet end at det er sgu for dårligt! Det trækker virkelig meget ned allerede inden læsningen er begyndt.

Ved et værk som dette er der to sider. Dels alle de fakta som værket er spækket med, dels den måde de udvælges og præsenteres på. Da dette ikke er den første indføring i idéhistorien Danmark har set, må der naturligt nok være en del opmærksomhed om netop måden det denne gang er gjort på. Værkets opbygning har jeg omtalt. Imidlertid kan også valget af forfattere have en vis betydning. Her har man altså valgt at være ultra-traditionalistisk valgt mænd til langt størsteparten af kapitlerne. Det er synd, der kunne man ellers for alvor have markeret sig med noget nyt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home